Fokus på Sebastian Myrbäck

Sebastian, född 1989, kallas Myran. Han kom till AIK inför förra säsongen och gjorde några inhopp redan då i Elitserien och i andra A-lagsmatcher. Den här säsongen har han haft en backplats i tredjefemman med växelvis Koffe Kranberg och Peter Fischerström som partner.

Hur känns det hittills inför seriestarten?
- Riktigt bra hitills under försäsongen. Jag har gått framåt, jag har blivit starkare sen förra säsongen, vilket också varit tanken, så jag ser verkligen fram mot den kommande säsongen. Det ligger många timmar på gymet bakom min utveckling. Det har väl blivit en halvtimme/ timme i samband med varje träning.

Och du har tydligen utvecklats även som spelare.
- Ja, det hoppas jag, det hoppas jag verkligen. Förra året blev det i pricip några byten, jag var där för att lära och nu har jag verkligen fått förtroende, vilket jag naturligtvis är jätteglad för. Jag tycker att jag har visat att jag kan motsvara förtroendet och en plats i laget.

Du har inget emot att byta backpartner under matcherna?
- Nej, inte ett dugg. Det spelar ingen roll vem jag får spela med, alla backarna är av världsklass, så det känns som en jätteära vem jag än får spela med.

Vilket är den största förändringen hos dig jämfört med förra säsongen?
-  Det måste ändå vara att jag lagt på mig mer muskler.. jag är mycket starkare i närkampsspelet och får på ett bättre skott.
- Sen har jag väl fått lite mer rutin, som ger mer lugn och tålamod. Det är ju sånt som kommer automatiskt med åldern också. Förra året hade jag större respekt även för de egna lagkamraterna, som t ex Conny, nu ser man det på lite annat sätt.... det är bara att tackla ner honom.

Kommer det att bli en bra säsong i år?
- (skrattar lite) Absolut, vi har ett fruktansvärt bra lag och jag är övertygad om att det kommer att gå bra också för min del.

Någon lagkamrat du vill flagga lite extra för?
- Det ser riktigt bra ut för (Daniel) Schmidt i år, han ser riktigt bra ut, tar för sig och anväder sitt skott mer.

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0